Gezond hardlopen, hoe doe je dat?

hardloopshop, hardlopen, jouw sport, onze specialiteit
Iedere hardloper loopt anders en dit is ook de reden waarom er zoveel verschillende hardloopschoenen verkrijgbaar zijn. Hardloopschoenen worden in de hardloopmarkt op allerlei manieren ingedeeld. Daarbij is het zeer belangrijk dat de afwikkeling in deze selectiecriteria meegenomen wordt. Binnen het hardlopen wordt de afwikkeling van de voeten ook wel ‘’pronatie’’ genoemd.

Wat is pronatie nu precies?

Wanneer je hardloopt kantelt je voet naar binnen. Het kantelen van de voet heeft de naam pronatie aangemeten gekregen. De mate waarin de voet kantelt en dus beweegt bepaald mede de pronatie.

Wat doet pronatie?

Pronatie zorgt ervoor dat bij het neerkomen van de voet tijdens het rennen of lopen de schokdemping zijn werk gaat doen en het de schok opvangt. De reactie van de voet wordt vergroot en die past zichzelf aan bij de ondergrond. Op deze manier wordt de afwikkeling natuurlijk en vergemakkelijkt het de manier van hardlopen.

Verschillende soorten pronatie

Hierboven hebben we de verschillende soorten pronatie al genoemd, maar nu zullen we ze meer in detail beschrijven.

Neutrale pronatie
Neutrale pronatie is eigenlijk de meest voorkomende vorm van pronatie die er is. Bij de neutrale pronatie rond de voet ‘’normaal’’ af en mede hierom zijn ook de meeste hardloopschoenen geschikt voor deze vorm van pronatie.

Onderpronatie
Onderpronatie wordt ook wel supinatie genoemd. Deze vorm van pronatie komt voor als de voet niet veel proneert. De buitenkant van de hiel komt in een grotere hoek op de grond waardoor de schok grotendeels wordt doorgevoerd naar het onderbeen. Bij hardlopers die onderproneren is meestal extra slijtage aan de buitenkant van de hardloopschoenen zichtbaar. Hardlopers die tijdens het lopen onderproneren kunnen het beste hardloopschoenen kiezen met extra demping, zodat deze vorm van pronatie op de juiste manier opgevangen wordt.

Overpronatie
Overpronatie is als de voet overmatig kantelt of deze beweging maakt wanneer dit eigenlijk niet moet. Met deze manier van lopen wordt tijdens het lopen veel gewicht naar de binnenkant van de voet verplaatst. Vooral de heup en knie wordt overbodig belast wat kan zorgen voor vervelende blessures. In tegenstelling tot de onderpronator zal de schoen van de overpronator extra slijtage vertonen aan de binnenkant van de hiel en onder de bal van de voet.

De juiste schoenen kiezen

Zoals we hierboven al beschreven hebben is het zeer belangrijk dat je de juiste schoenen kiest voordat je gaat hardlopen. Laat je daarom goed adviseren, voordat je daadwerkelijk gezond kunt gaan hardlopen. Blessures zitten in een klein hoekje, maar kunnen nare en langdradige gevolgen hebben. Laat je adviseren, kies de schoen die bij je past en maak hardlopen jouw sport!